Tips bij het kopen van een Fotocamera

 

    1. Waar ga je hem voor gebruiken?
      Het belangrijkste bij het uitzoeken van een nieuwe camera is dat je weet waarvoor je hem gaat gebruiken. Wil je hem meenemen naar concerten? Koop dan een goede compactcamera omdat spiegelreflexcamera’s meestal niet mee naar binnen mogen. Wil je hem veel mee op reis nemen? Kijk dan ook naar het gewicht van de camera’s, anders ga je er spijt van krijgen! Ga je veel in het donker zonder flits fotograferen? Zorg dan voor een camera met hoge ISO en goede ruisfilter. Wil je met je camera kunnen filmen? Denk dus eerst goed na over het doel van je camera!

 

    1. Onderzoek in de winkel
      Wanneer je precies weet waar je je camera voornamelijk voor gaat gebruiken kun je onderzoek doen op deze punten. Onderzoek doen kan op internet of in een fotowinkel. Zelf vind ik het altijd fijn om naar een winkel te gaan omdat je op internet snel een tunnelvisie krijgt. Je ziet en camera die je bevalt en blijft daar vaak op hangen terwijl er misschien andere modellen zijn die veel beter bij je passen. In een fotozaak weten ze precies wat er allemaal te krijgen is en wat past bij jouw doel.
      Tip: probeer een keer op een doordeweekse dag naar een fotozaak te gaan. In het weekend staan er vaak weekendhulpen en hoewel die ook alles zouden moeten weten heb ik door mijn ervaringen toch meer vertrouwen in de fulltimers van doordeweeks haha.

 

  1. Onderzoek online
    Wanneer je een paar camera’s hebt geselecteerd die je wel wat lijken kun je deze grondig gaan vergelijken op internet. Er zijn veel websites waar camera’s op worden vergeleken. Kijk eens op http://tweakers.net/ of op http://www.dpreview.com en lees daar wat experts te zeggen hebben over de camera’s die je in gedachte hebt. Je kunt hier ook foto’s vinden die met de camera zijn gemaakt. Bijvoorbeeld foto’s van hetzelfde onderwerp op alle verschillende ISO waarden zodat je de ruis kan bekijken.
    Tip: op http://www.flickr.com zijn groepen aangemaakt van bijna alles. Zo kun je zoeken naar de groep voor jouw camera en kijken naar de foto’s die mensen over de hele wereld hiermee hebben gemaakt. Dit geeft vaak een goed beeld van de mogelijkheden van de camera.